.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
صدا و سيما وزنه بردار نيست؟!
تأملي بر تشويق ها و نقدهاي اخير بر رسانۀ ملّي/ مجتبي زارعي




باسمه تعالي

صدا و سيما وزنه بردار نيست؟!
تأملي بر تشويق¬ها و نقدهاي اخير بر رسانة‌ملّي
مجتبي زارعي

رسانة ملِّي ورزشكار نيست كه به مثابة آثار مترتب بر بازندگان و برندگان در ميدان ورزش با او رفتار مي¬كنيم. به ديگر سخن رسانة ملّي در انقلاب اسلامي وزنه بردار گود ورزش نيست، كه چند صباحي را در تمرين و اردوهايي سپري كرده باشد و در وقت جدال براي مدال افتخار آفريني كرده و متعاقب آن انبوهي از تشويق¬ها و توبيخ¬ها را دريافت كند. گو اين كه چه بسا ورزشكاري براي اعتلاي كشور در روزهاي متمادي و دشوار اردو از خواهش¬ها و عادات روزمرگي مي¬گذرد امّا به رغم اين¬ها از دور رقابت¬ها باز مي¬ماند، با اين حال شايستة تكريم مي¬باشد،‌ چون مبارزة او در تراز حمييت و حدّ فيزيولوژيك او صورت مي¬پذيرد. امّا آيا رسانة انقلاب هم وزنه بردار گود ورزش است؟! از اين رو پرسش اصلي اين است كه حدّ هستي شناسانه و ميهن پرستانة رسانة‌ جمهوري اسلامي ايران چيست و تشويق¬ها و توبيخ¬هاي اخير مردمي،‌ پارلماني و اعتراضات دانشجويي نزد رهبر فرزانة ‌انقلاب اسلامي چه نسبتي با رسالت حقيقي رسانه اسلامي- ايراني دارد؟ اجمالاً اما بايد دانست اين كه رسانة‌ملّي به جاي دريافت تشويق¬ها بايد خود منبع و ملاك و تراز توليد تشويق¬ها، خوشبختي¬ها و مرزبان آنها باشد. يعني رسانة هم افق با انقلاب اسلامي به جاي دريافت مشوّق¬ها بايد به نقش تاريخي خود عمل كرده و بايد خود رسانه را به منبع توليد شوق‌ها حول هويت ملّي بدل كند.
ساخت مستند¬هاي «روح¬الله» و «دفاع مقدس»، امّا گوياي چنين وضعي در جغرافياي رسانة ملّي به شمار آمده است. پرواضح مي¬باشد كه سخن بر سر ضرورت تكريم از اقدامات سازنده در رسانه ملّي نيست كه قضاوت عقل طبعاً و قطعاً بر آن حكم خواهد كرد. امّا، ما را چه شده است كه از سخن حكيمانة‌ امام خميني(ره) دور افتاده¬ايم و از راهبرد تغيير رسانة ملّي به دانشگاه عمومي در تفكر ديني بازمانده¬ايم و اكنون به جاي نگراني از بروز حداقل استثناء¬هاي ناهنجار و نامطلوب در يك رسانة معطوف به انقلاب اسلامي، از ساخت و نمايش تك مستند¬ها و تك سريال¬هاي پر محتوا چنين مشعوف مي¬شويم؟! آيا تاكنون رويه¬اي اختلاف برانگيز يا پارادوكسيكال در سي.ان.ان، فاكس نيوز، بي.بي.سي و سينماي هاليود با مدرنيسم و نيز رسالت و آرمان غرب فكري و سياسي به چشم ديده¬ايم؟! پاسخ به اين پرسش منفي است، زيرا تكنولوژي رسانه¬اي و مدرنيته در ذات خويش و نيز در رسالت خود متّحد و يگانه عمل مي¬كنند.
به نظر مي¬رسد «قاعده¬ها» در رسانة ملّي جاي خويش را به «اصالت استثناءها» سپرده است. در آنجا گاف¬ها همان استثناها به شمار آمده و اصل بر تبليغ و تثبيت مدرنيسم است. امّا در رسانة ملّي همزاد با انقلاب اسلامي بعضاً، نمايش برخي خوبي¬ها و نيكي¬ها جزو استثناها محسوب مي¬شود. گو اينكه در كمال بُهت و شگفتي دلسوزان به تصوير كشيده شدن برخي اسناد خاك خورده و مغفول دفاع مقدس و نيز به آنتن فرستادن تصاوير و گفتارهاي حكيمانة برخي مراجع و علماي اعلام ذيل مناسب¬زدگي و تقويم¬زدگي جزوي از افتخارات رسانة ملّي به حساب آمده است! آنگونه كه در ساخت برخي آثار فاخر، قريب به دويست نمايندة مجلس به تحسين آن مبادرت مي¬كنند. ضمن اينكه مجلس هم افق با انقلاب اسلامي نيز بايد به جاي ظاهر شدن در نقش مشوق رسانة ملّي، تكاليف بزرگ مغفول مانده از صدا و سيما را مطالبه كند. زيرا رسانة معطوف به انقلاب اسلامي درتمامي زواياي خود بايد تحسين برانگيز و برخوردار از پيام و رسالت باشد و كاركردي متفاوت با كاروي‍ژة ورزشكاران و اردو زنندگان المپيك درپي داشته باشد. مع¬الاسف اكنون رسانة ملّي همانند رفتار برخي مردمان در نسبت با ماه رمضان و مناسبت¬ها و ذيل پديدة ناخوشايند مناسبت زدگي عمل مي¬كند. براي ايّامي از سال رياضت مي¬كشد و امّا بنا به گواهي اهل معنا و دلسوزان،‌بعضاً اباحيت در آن اصالت دارد!
همانگونه كه افراد در رمضان و در مناسبت¬ها به خويشتن حقيقي نزديك مي¬شوند و بُت نفس را به زير مي¬كشند رسانة‌ملّي نيز چنين مي¬كند و اين باذات رسانة‌ هم افق با انقلاب اسلامي ناسازگار است. تجلّي مروت، آيين مدارا و گذشت در سنت¬هاي اسلامي- ايراني و مرگ آگاهي،‌تلاش و كوشش و مجاهدت براي آباداني دين و دنيا و … گوهرهاي هميشگي حيات طيبه در اسلام و ايران به شمار مي¬آيند و نبايد در مناسبت زدگي و روزمرگي به فراموشي سپرده شوند. اين درحالي است كه سرمايه¬ها، ذخيره¬ها و متاع¬هاي ذي¬قيمت گفته شده بايد در همة آثار و توليدات جريان يابد.
با توجه به قراين سياسي و عمومي به نظر مي¬رسد جهان در آستانة ‌تحول است امّا رسانة ملّي خود را براي اين تغيير آماده نكرده است، اين در حالي است كه سرمايه¬هاي عظيم و نيروي انساني خلاق،‌مبتكر و متعهد در رسانة‌ملّي و در سطوح ملّي و فرا ملّي به فراواني يافت مي¬شود. مستند¬هاي روح¬الله، دفاع مقدس و مجموعه¬هايي همانند مثل هيچكس و روز حسرت خود گوياي آن است كه نخبگان كاركشته¬اي در ارتباط با رسانة‌ملّي قرار دارند و قادرند با زبان فطرت كه زبان عمومي ايران و جهان مي¬باشد، سعة وجودي اين رسانه را به دانشگاه عمومي ارتقاء دهند.امّا تازماني كه استثناء¬هاي كنوني به سوي قاعده¬هاي جاري، زنده و مسلط تبديل نشود و استعدادها و امكان¬هاي رسانه به فعليت نرسد اين تمنايي دست نايافتني در رسانة ‌ملّي خواهد بود. نتيجه اين¬كه نگارنده، تدوين،‌ساخت و نمايش سريال¬ها و مستندات اسلامي و ايراني را در افق روزمرگي و مناسبت زدگي، هم¬زاد با افق انقلاب اسلامي ارزيابي نمي¬كند و تشويش¬هاي كنوني را بيش از اين كه مؤيد زنده بودن و در جريان بودن انقلاب اسلامي در رسانة ملّي بداند، بر آن است كه اين تقويم زدگي تبلور برخي ثنويت¬ها و دوگانه¬سازي¬هاي غير بومي در ساحات علم و دين، سياست و معنويت و نيز اسلام و رسانه مي¬باشد. گو اين كه وجوهي از دوگانگي¬هاي گفته شده در توليدات و آثار راديويي و تلويزيوني نيز به چشم مي¬خورد چه اين كه و راديو و تلويزيون به جز ايام و ماههاي خاصي خويش را موظف به حضور در خانه¬هاي مردم با تراز انقلاب نمي¬شناسد و صد البته اين عبارات فراتر از اتهام به اين و آن در اين ياداشت مي¬باشد زيرا وحدت نظري و عملي انقلاب اسلامي و رسانة‌ملّي اساساً كاري صعب و قهراً طرحي نو در عالم است. لذا بي¬ترديد اين گفتار به دنبال شناسايي و معرفي يك فرد و يا يك جريان به عنوان مقصر نبوده و نيست. رسانة‌ملّي به تغيير در منظر و مرئي خويش به تحولات ايران و جهان نيازمند مي¬باشد و اين امر فراتر از تغييرات افراد و ايجاد برخي كارهاي شكلي بوده و بيش از همه به حكمت و شجاعت نياز دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 18 مهر 1387
با سلام خدمت مسئولان سایت شمال نیوز از انتشار دیدگاههای جناب دکتر زارعی سپاسگزاریم. ان شاءلله در آینده شاهد نظرات دکتر زارعی در زمینه سیاستهای کلان توسعه کشور به خصوص شمال کشور باشیم
قاسمی-هند
نا شناس 21 آبان 1387
بازیگر و هنرپیشه است ....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.316 seconds.